X
دوشنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۳۳ ۶۵۱
طبقه بندی:
 اخبار و رویدادها   طبس   شهرستانها   قاین  
 بین الملل   نهبندان   فردوس   وزارتخانه  
 سربیشه   معدن   تجارت   سرایان  
 آموزش و پژوهش   درمیان   استان   بشرویه  
 زیرکوه   صنعت   بازرسی   خوسف  
 صنعت معدن و تجارت در رسانه ها   طبقه بندی نشده   اخبار نوروز95   اخبار درگاه طبس  
 اطلاعیه ها  
چچ
گزارش مراسم روز صادرات خراسان جنوبی

گزارش مراسم روز صادرات خراسان جنوبی

مراسم گرامیداشت روز صادرات خراسان جنوبی با حضور معاون کمک‌های فنی اعتباری سازمان توسعه تجارت، معاون سیاسی، امنیتی استاندار خراسان جنوبی و مدیران و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی برگزار و از 8صادرکننده برگزیده و 4 دستگاه اجرایی برتر به عنوان خادمان حوزه تجارت خارجی استان خراسان جنوبی تجلیل شد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

در این مراسم ابتدا رییس سازمان صنعت, معدن وتجارت خراسان جنوبی ضمن خیر مقدم وگرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: نگاه به توسعه‌ی اقتصادی کشور باید نگاهی بسیجی باشد.

سید نعمت‌اله حقیقی با بیان اینکه مشکلات متعددی در بحث تجارت وجود دارد افزود: باید از تجار ایرانی به دلیل صادر کردن کالاهای ایرانی به خارج از کشور در این شرایط تقدیر کرد  ودر حد امکان مسائل ومشکلات آنان را پیگیری نمود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به میزان صادرات ایران در 7 ماه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: ایران حدود 24 میلیارد دلار صادرات داشته است  که بیشترین صادرات مربوط به کشورهای چین ,عراق, امارات و هند و افغانستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱.۵ میلیارد دلار از حجم صادرات کشور مربوط به افغانستان بوده اظهار داشت: در چند سال گذشته کشور افغانستان جزء پنج کشور هدف صادرات بوده که حدود۳۰ درصد از حجم صادرات انجام‌شده به افغانستان از مرز خراسان جنوبی صورت گرفته است.

حقیقی از صادرات ۹۸ میلیون دلار کالا از استان طی هفت ماه گذشته خبر داد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال از نظر ارزشی سه درصد و از نظر وزنی حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.

حقیقی به ۴۰۰ میلیون دلار خروجی کالا از استان  به افغانستان طی این مدت اشاره کرد و گفت: این میزان نیز از نظر ارزشی شش درصد و از نظر وزنی ۳۵ درصد افزایش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه صادرات کشور در این مدت از نظر وزنی ۱۵ درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: هر چند رشد صادرات استان مطلوب نیست اما حدود ۱۸ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

حقیقی با بیان مسائل مشکلات زیادی که در حوزه صادرات استان وجود دارد افزود: 75 درصد صادراتی که از مرزهای خراسان جنوبی به افغانستان صورت می گیرد مربوط به کالا هایی سایر استانها است که از زیر ساخت‌های خراسان جنوبی استفاده می کنند،اما زیرساخت های استان مورد بی‌توجهی  قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های مناسبی برای صادرات به کشور افغانستان  وجود ندارد وخطوط ترانزیتی استان خطوط مناسبی نیست،خاطر نشان کرد: راه‌اندازی راه‌آهن در خراسان جنوبی نقش اساسی در توسعه کشور و استان خواهد داشت لذا باید در سازمان توسعه تجارت نقش آمایشی برای استان و منطقه در نظر گرفته و نگاه ویژه‌ای به این زیرساخت‌ها شود.

حقیقی با تاکید بر اینکه در دوران پسا تحریم خراسان جنوبی باید جزء طرح های اولویت‌دار سازمان توسعه تجارت باشد و به زیر ساخت‌هایی که در مرز مشترک با افغانستان وجود دارد بیشتر توجه و آن را تقویت کند عنوان داشت: اگر زیرساخت های صادراتی در استان فراهم نشود بازار افغانستان را از دست خواهیم داد .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به محدود بودن ارتباط تجار  وصنعتگران خراسان جنوبی با مرکز و موسسات تسهیلات دهنده اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی همیشه به دلیل دوری از مرکز از جذب اعتبارات بی‌نصیب بوده که امیدواریم در توزیع اعتبارات  سهمی ویژه ای به استان اختصاص یابد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند نیز از نبود زیرساخت های صادراتی در استان گلایه کرد و گفت: علی‌رغم همه اقدامات انجام‌شده اما هنوز هم گمرک ماهیرود با استانداردها فاصله دارد.

محسن احتشام اظهار کرد: تولید و صادرات پایه اقتصاد ملی است و اگر تولید و صادرات را تقویت کنیم در واقع پایه‌های اقتصاد ملی را تقویت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر صادرات ما به‌واسطه تحریم‌هایی که به حوزه تجارت واردشده دچار رکود شده است، بیان کرد: اگر صادرات دچار رکود نمی‌شد رکود اقتصادی را شاهد نبودیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند بر لزوم توجه ویژه به صادرات تاکید کرد و گفت: صادرات هم از تولید، هم از اشتغال و هم سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند و از این‌رو باید به آن توجه ویژه کنیم.

احتشام با بیان اینکه باید بپذیریم در حلقه زنجیره توسعه اقتصادی تولید، توزیع، صادرات و مصرف را باید اصلاح کنیم، عنوان داشت: در بخش تولید، سیاست های پولی و مالی در سال های گذشته برای خدمت به حرکت درآوردن چرخ‌دنده‌های تولید و به خصوص تولید صادرات محور نبوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با تاکید بر لزوم بهبود فضای کسب‌وکار با مقرارت زدایی و کاهش مخاطرات تولید کنندگان، کارآفرینان و صادرات کنندگان افزود: هنوز هم صحبت از تسهیل فضای کسب‌وکار می‌زنیم اما هنوز در امر سرمایه‌گذاری و صادرات با کشورهای همسایه فاصله‌داریم.

احتشام با اشاره به اینکه در سال های اخیر هزینه‌های فزاینده‌ای به نهاده‌های تولید صادرات محور وارد شده است، بیان داشت: تورم، رکود در صادرات و افزایش نرخ ارز از جمله عوامل دخیل در این موضوع بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال مزیت های رقابتی و تمایز در بازارهای رقابتی باشیم، عنوان داشت: امروز در حوزه تجارت جهانی علم بازاریابی حرف نخست را می‌زند اما در کشور کمتر به آن توجه می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با بیان اینکه باید هزینه‌های اضافی را از تولیدکننده و صادرکننده برداریم، بیان کرد: نیاز است به عوامل افزایش بهره‌وری تولید کالا و خدمات توجه ویژه شده و حلقه‌های توزیع، تولید و مصرف موردتوجه خاص باشند.

احتشام با اشاره به اینکه در چندساله اخیر صادرکنندگان به‌صورت بسیجی کارکرده و ریسک های زیادی را پذیرفته‌اند، افزود: با تلاش های دولت در حوزه مذاکرات هسته‌ای پنجره جدیدی رو به اقتصاد ایران بازشده که باید قدر آن را بدانیم و فرصت سوزی نکنیم.

وی با بیان اینکه در دوران پسا تحریم شاهد رشد توسعه اقتصادی در کشور خواهیم بود، عنوان داشت: برای تحقق این امر باید برنامه و استراتژی داشت و با توجه به اینکه بازار داخلی محدود است باید استراتژی ما برای بازارهای خارج از کشور باشد.

احتشام، توسعه صادرات و جلوگیری از خام فروشی را یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: بااین‌وجود در بازاریابی، بسته‌بندی و برند سازی کار سختی در بازار جهانی داریم و رقبای بزرگی پیش رو داریم.

وی با تاکید بر اینکه باید دریچه‌های نفت بسته شود، بیان داشت: زعفران , زرشک  وعناب از ظرفیت های بزرگ استان است که باید برای صادرات آن درست برنامه‌ریزی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با انتقاد از اینکه هنوز هم بسیاری از مشوق های صادراتی سال های گذشته پرداخت نشده است، عنوان داشت: برای افزایش انگیزه صادرکنندگان باید مشوق های صادراتی گذشته پرداخت‌شده و علاوه بر آن مشوق های جدیدی در نظر گرفته شود.

 در ادامه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز به آمادگی خراسان جنوبی برای توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: این توسعه اقتصادی تنها یک رشد اقتصادی نیست بلکه همراه با رشد مسائل اجتماعی خواهد بود.

صفدری زاده با بیان اینکه خراسان جنوبی می‌تواند به‌عنوان یکی از استان های برتر در دوران پسا تحریم باشد، بیان کرد: در حال حاضر زیرساخت های خوبی در استان مهیا شده و توسعه اقتصادی باور مردم و مسئولان است.

وی، وجود منطقه ویژه اقتصادی را یکی از این زیرساخت های ایجادشده عنوان کرد و افزود: این منطقه به همت دولت اجرایی شد و تاکنون نیز اقدامات خوبی در این منطقه ایجادشده و نویدبخش روزهای خوب برای صادر کندگان خواهد بود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ادامه داد: علی‌رغم همه کمبود امکانات در حال حاضر بیشترین صادرات کشور به افغانستان از طریق مرز میل ۷۸ بوده که اگر امکانات افزایش یابد به‌طور حتم توفیقات بیشتری در این زمینه خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: نگاه صرف به بازار افغانستان چندان مطلوب نیست بلکه باید به سایر کشورهای  همسایه  وحوزه‌ی خلیج فارس نیز برای بحث صادرات توجه شود که در همین راستا منطقه ویژه اقتصادی میزهای مشترک با کشورهای عراق و تاجیکستان برگزار کرده است.

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این مراسم به شعار سال جاری توسعه و تجارت اشاره کرد وافزود سازمان توسعه تجارت شعار امسال را فراتر از بازار انتخاب‌ کرده چرا که صادرات مفهومی بالاتر از بازار است.

محمدرضا مودودی صادرات را موتور محرکه تولید عنوان کرد و گفت: اگر نگاه به بازار نداشته باشیم تولید نیز بهره‌وری لازم را ندارد، همان‌طور که در سال‌های نخست انقلاب نگاه کلان به تولید در مقیاس بزرگ وجود نداشت.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر بازار جهانی برای ما اهمیت پیداکرده لازم است تا مهندسی بهره‌وری را در تولید داخلی داشته باشیم.

مودودی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان در صادرات فقط مبادله کالا نمی‌کنند بلکه مبادله اندیشه، سرمایه و دانش فنی را نیز دنبال می‌کنند، عنوان داشت: ما هنوز در صادرات کشور جوانی هستیم و هنوز هم اصول و آداب صادرات را به‌طور کامل فرا نگرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در تولید زعفران حرف نخست را می زند اما هنوز در صادرات آن بسیار موفق نبوده‌ است، بیان داشت: این نشان می‌دهد که در بحث آموزش‌های صادراتی، فنون مذاکره و بازاریابی در اول راه هستیم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شرایط فعلی با تولید و صادرات همراه نیست، گفت: درست است که ما از تولیدکنندگان حمایت کنیم اما موفقیت در بازار جهانی مرهون رقابت است نه حمایت صرف.

مودودی با بیان اینکه ۸۵ درصد صادرات کشور توسط ۸۰۰ شرکت انجام می‌شود، افزود: این در حالی است که اگر خیلی دقیق محاسبه کنیم می‌بینیم که ۲۵ درصد صادرات کشور تنها توسط ۵۰ شرکت نمونه انجام می‌شود و این موضوع این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا باید حمایت‌های خود را بین همه شرکت‌ها توزیع کرد یا بیشتر به سمت این شرکت‌های بزرگ سوق داد؟

وی با تاکید بر اینکه باید برای ۶۰ کشوری که می‌تواند بازار هدف ما باشد، نقشه راه تعیین کرد، عنوان داشت: در حال حاضر برای ۲۵ کشور به‌صورت تفضیلی نقشه راه تعیین شده است که نشان می‌دهد این کشور چه کالاهایی تولید و به چه کالاهایی نیاز دارد.

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، موفقیت در صادرات را مرهون سه ضلع مثلث کدام کشور، کدام شرکت و کدام کالا دانست و افزود: اگر واقعاً می‌خواهیم عضوی در جامعه جهانی باشیم باید کشور هدف را تعیین و ببینیم که آن کشور به چه کالاهایی نیاز و ما به چه طریق می‌توانیم آن را تهیه کنیم.

مودودی گفت: تراز تجاری ایران امسال برای نخستین‌بار مثبت شده به طوری که در این مدت در قبال 24 میلیارد و 131 میلیون دلار صادرات، 24 میلیارد و 70 میلیون دلار واردات انجام شده است.

مودودی از افغانستان به‌عنوان یکی از ظرفیت های مهم برای توسعه صادرات یادکرد و افزود: بسیاری از اقداماتی که برای تحقق این امر از ما انتظار است از طرف مقابل با آن مقابله می‌شود.

وی ادامه داد: باز شدن بازارچه‌های مرزی یکی از این موارد بوده که طرف افغان حاضر نیست بازارچه‌ها را به رسمیت بشناسند و می‌گوید شرایط و امکانات را برای مدیریت آن را نداریم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: بااین‌وجود اگر بازار افغانستان واقعاً برای ما مهم است باید رویکرد خودمان را برای ورود به این بازار داشته باشیم.

 

 

 

آدرس کوتاه شده:
No Cache
Generate time: 4.9834453264872
Query time: 3.4272193908691